Στο τραπέζι ξανά αφορολόγητο και Φ.Π.Α.
Με νέες φορολογικές παρεμβάσεις και επιβαρύνσεις εισπρακτικού χαρακτήρα για όλους τους φορολογουμένους, το υπουργείο οικονομικών επιχειρεί να σώσει την παρτίδα των εσόδων, καθώς η εικόνα – παρά τα σημάδια μικρής βελτίωσης, που καταγράφονται σύμφωνα με πληροφορίες και αυτό το μήνα – παραμένει δραματική, και οι εκτιμήσεις αυτή τη στιγμή είναι ότι η απόκλιση από τον ετήσιο στόχο θα είναι στο τέλος της χρονιάς σημαντική. Υπό αυτό το πρίσμα, στο τραπέζι έχουν επανέλθει μέτρα, τα οποία η ηγεσία του οικονομικού επιτελείου απέρριπτε μετ΄ επιτάσεως πριν από λίγους μήνες. Ποια είναι αυτά;
Η μόνιμη μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 6.000 ΕΥΡΩ – με ένα δεύτερο αλλά λιγότερο πιθανό σενάριο να προτείνει τα 8.000 ΕΥΡΩ – για όλους τους φορολογουμένους, χωρίς δηλαδή να καλύπτεται το υπόλοιπο μέχρι τα 12.000 ΕΥΡΩ, που ίσχυε έως και το 2009. Σε αυτή την περίπτωση, προτείνεται ο φορολογικός συντελεστής από το αφορολόγητο έως τα 12.000 ΕΥΡΩ να είναι στο 10% ή κατά τι μεγαλύτερος.
Η επιβολή νέας έκτακτης εισφοράς. Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο μέτρο, έχουν κατατεθεί προτάσεις, που μιλούν για την επιβολή του μέτρου είτε σε υψηλά εισοδήματα, είτε σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, είτε στους έχοντες μεγάλη ακίνητη περιουσία (ή και συνδυαστικά). Να σημειωθεί ότι τα δύο αυτά μέτρα (δηλαδή τη μείωση του αφορολογήτου και την έκτακτη εισφορά) είχε αποκαλύψει η εφημερίδα ΚΕΦΑΛΑΙΟ.
Η καθιέρωση ενός, ενιαίου συντελεστή Φ.Π.Α. Προτείνεται να διαμορφωθεί στο 18% έως 20%, γεγονός που θα σημάνει σημαντικές αυξήσεις τιμών σε εκατοντάδες προϊόντα πρώτης ανάγκης, που σήμερα φορολογούνται με συντελεστή 13%, αλλά και ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις. Θα εξαιρεθούν οι τουριστικές υπηρεσίες και πιθανότατα και τα φάρμακα, που θα παραμείνουν στο 6,5%.
Οι όποιες σκέψεις για αναβολή του διπλασιασμού της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, μέσω της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης με αυτόν του κίνησης, φαίνεται ότι απορρίπτονται, καθώς το μέτρο θα ισχύσει κανονικά από το ερχόμενο φθινόπωρο. Πάντως, για να μειωθεί η επιβάρυνση, έχει προταθεί ο ενιαίος φόρος να διαμορφωθεί λίγο χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα του Ε.Φ.Κ. στο πετρέλαιο κίνησης.
Η κατάργηση ή περικοπή περισσότερων από τετρακοσίων φοροαπαλλαγών, που αναμένεται να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι τα περισσότερα μέτρα είχαν απορριφθεί παλαιότερα και από τους δανειστές μας, οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν έκτακτες παρεμβάσεις, αλλά και επιπλέον φορολογικές επιβαρύνσεις. Άλλωστε, ήταν χαρακτηριστικά τα όσα είπε το στέλεχος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Πόουλ Τόμσεν, στο συνέδριο του Economist την περασμένη εβδομάδα, ότι δηλαδή δεν πρέπει να αυξηθούν άλλο οι φόροι και να μειωθούν περαιτέρω οι μισθοί.