Μειωμένες κατά 25% οι πωλήσεις παρά τις εκπτώσεις
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Οι ελπίδες βελτίωσης της ρευστότητας τους στη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων «εξατμίστηκαν» - τουλάχιστον στις τρείς πρώτες εβδομάδες κι είναι αμφίβολο αν στις τρεις τελευταίες θα κατορθώσουν να «ρεφάρουν» μέρος των απωλειών.
Οι μέχρι τώρα καταγραφόμενες απώλειες ανέρχονται στο 25%. Και τούτο παρά το γεγονός ότι εφέτος τα ποσοστα των εκπτώσεων είναι χαμηλότερα κατά περίπου 15% έναντι των θερινών εκπτώσεων του 2010. Το κέντρο της Αθήνας κι η Θεσσαλονίκη μετρούν τις μεγαλύτερες απώλειες, επιβεβαιώνοντας τη διαπίστωση ότι η οικονομική κρίση ως τώρα έχει πλήξει τις δύο αυτές περιοχές περισσότερο από κάθε άλλη στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνική Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) η πλειονότητα των εμπόρων σε όλη την Ελλάδα είναι δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των τριών πρώτων εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από 15 Ιουλίου ως και 10 Αυγούστου 2011, ενώ εκφράζουν έντονη απογοήτευση και αγωνία, αφού η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των Εμπορικών Συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει ότι ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περσινά επίπεδα.
Οπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων στις βιτρίνες των καταστημάτων από την πρώτη κιόλας μέρα, δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι πολύ διστακτικοί και ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, παρά τις κατά τουλάχιστον 15% φθηνότερες εφετινές εκπτωτικές τιμές. Η μείωση του τζίρου τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού κυμαίνεται στο 25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το 15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση 20%.
Φυσικά η χρήση των πιστωτικών καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά επιτόκια χρέωσης. Ολες οι εμπορικές επιχειρήσεις από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου είχαν επηρεαστεί από την καθίζηση της κατανάλωσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα.
Εξάλλου, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο εμπόριο ανέρχεται στο 10,6% και του όγκου κατά 12,8% που καταγράφηκε το πρώτο εξάμηνο και το δίμηνο προ των θερινών εκπτώσεων του 2011.
Ετσι, λοιπόν, οι ως τώρα εκτιμήσεις για το πρώτο εικοσαήμερο των εκπτώσεων δείχνουν στην ένδυση - υπόδηση μια μείωση τζίρου κατά 22% - 25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20% - 23%, στα βιβλία - χαρτικά και δώρα 20% - 22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7% -10%.
Η πορεία των θερινών εκπτώσεων, κατά την ΕΣΕΕ, είναι εφέτος πολύ χειρότερη, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στους τουριστικούς προορισμούς, όπως άλλωστε αναλύεται και στον επισυναπτόμενο πίνακα ανά περιοχή ή πόλη το ποσοστό πτώσης της εμπορικής κίνησης.